RSS

ProKAM4 Siri 2

Bismillahirrahmanirrahim :) Alhamdulillah berjaya mengisi hujung minggu sekali lagi dengan ProKAM. Siri Kepimpinan yang menggabungkan dua buah sekolah and participants are form 3 and form 5 students. Tersangatlah enjoy 3 hari 2 malam dengan diorang. Walaupun mungkin aktiviti agak pack, but worth it :D Diorang semua sangat awesome, dari peserta, committees and facis.

Balik je dari kem, berpusu2 adik2 program tu add kat FB, follow kat twitter :D And sangat terharu dengan diorang punya komen tentang kem kali ni.

- Fasi kat kem ni lain dari yang lain, baik gila, caring gila even sakit sikit je pon [huhu haruslah <3]
- Ni first camp yang kami rasa enjoy dengan punishment yang diberi. Selalunya punishment buat kitorg makin stress [Awww :')]
- Makanan kat sini semua sedap2, cuma nak tambah tak cukup masa. Nanti CC marah [muehehe]
- Banyak belajar macam mana nak atasi ketakutan especially masa slime and ulat [^^,]
- Harap kerajaan tukar PLKN jadi ProKAM [Ini sangat terbaik lah! huhu..InsyaAllah yang baik itu dari Allah, yang buruk itu atas kelemahan kami :')]
- dan banyak lagi.

Plus, fasi group 2 siap ada Abang Mustafa si Egyptian lagi. Feedback dari adik2 group sangat meng"terharu"kan kami :') Sebab the only way to communicate dengan Abg Mus ialah dengan cakap bahasa Inggeris, so diorang tak malu and rasa nak improve English tu membuak2. Tahniah adik2, akak yang comel ni sangat berbangga dengan kesungguhan adik2 ^^,

Overall, memang sangat puas hati sebab dapat join kem kali ni. Sama macam kem bersama belia jugak. So, conclusion, ProKAM sangat AWESOME! :) Sekarang, tinggal lagi satu program, bersama anak-anak Autism on 13th April. Kali ni dah tak kem dah, just half day program and lepas to proceed dengan closing ceremony for ProKAM4. Oh sedih! :( Next year dah intership, harap2 dapat curi2 masa join jugak.

The next thing in mind -> Desa Tercinta (DT). Yang ni pun annually jugak :D This year buat dekat Pulau Redang. Basically, program ni program anak angkat, di mana kita akan berprogram di kampung-kampung. Sangat menarik, terutamanya for those yang tak pernah merasai kehidupan di kampung :)

Memberi tidak merugikan, malah without kita sedar, we get back apa yang kita bagi tu. Tak rugi spend time untuk semua ni, sebab banyak input kehidupan yang kita boleh dapat :')

"Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup. Kalau bekerja sekadar bekerja, kera di hutan juga bekerja."
~Hamka~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ProKAM4 Siri 1



Alhamdulillah, setelah lama tak update blog ni, ada jugak topik yang boleh ditulis :D For those yang pelik apa tu ProKAM, tu adalah singkatan untuk Program Kecemerlangan Anak-anak Melaka. Untuk ProKAM4, ada 3 siri yang merangkumi belia, kepimpinan pelajar sekolah menengah, dan kanak-kanak Autism. Dengar pun dah rasa mencabar, tapi cabaran tu lah yang mendewasakan kita (Cewah!).

Being a facilitator for ProKAM ni sangat beruntung, walaupun ada yang cakap "Kenapa nak buang masa, korbankan hujung minggu dengan attend kem tu semua?". Setakat ni, Siri 1 bersama belia dah berjaya dilaksanakan. It taught me to expect the unexpected, seriously. Sebelum kem, perasaan sangatlah kacau-bilau memikirkan yang kita kena handle belia yang hampir sebaya dengan kita. And yes, walaupun kita yang jadi fasi, tapi diorang banyak ajar kita, indirectly.

The part yang memang tak boleh lupa, masa jalankan module bingkai. Participants kena lukis gambaran masa depan, apa akan jadi dalam masa 5 tahun akan datang. Bila diorang present lukisan tu, most of them cakap, in 5 years more, diorang nak bina rumah etc and bagi kat parents. Siap ada yang kumpul duit untuk hantar ibu pergi haji. Tersentap, sebab kita sendiri pun mungkin ada yang tak terfikir tentang tu.

Betullah apa yang orang cakap, life is a learning experience. Tak rugi join program yang mendekatkan kita dengan masyarakat. Daripada terperap kat kampus, habiskan masa hujung minggu dengan tidur (eh!), baik join program :D Kat sini kita belajar give and take etc. Kongsi apa yang kita tahu, gain apa yang kita tak tahu :)

Tapi tapi, pelajaran jangan diabaikan! V(^_^)

Jia you!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Countless Dreams

Thousands miles | Hundreds wishes | Countless dreams
Semua orang ada impian, ada cita-cita yang nak dicapai sebelum nafas terhenti. Since sekolah dulu, saya ada satu impian yang tak berubah, and impian tu yang selalu buat saya rasa bersyukur sampai sekarang. :') It's not something like ambition yang time sekolah rendah cikgu-cikgu akan tanya, "Bila besar nanti awak nak jadi apa, nak kerja apa?". And ni bukan impian yang once in a lifetime akan buat, tapi insyaAllah kekal sampai ke hujung nyawa and jika diizinkan Allah, impian tu lah yang akan jadi saham untuk ke SyurgaNya.

Apa impian tu?
:) Nak bukak rumah anak yatim.

Teringat time form 5 dulu, I was volunteering untuk jadi ketua projek ke rumah anak-anak yatim kat Melaka and banyak sangat halangan and cabaran. Alhamdulillah ramai yang membantu. Even though agak kelam kabut, I really hope penghuni rumah anak yatim tu gembira dengan kehadiran kami kat situ. And I know, nak manage satu rumah anak yatim tu sangatlah susah, banyak yang perlu dikorbankan, kena tanam sifat sabar dalam diri, kena tabah and so on. Through that project, I learnt how to ask for sponsorship, nak bagi kat penghuni-penghuni tu. Effort yang saya letak tu, kalau nak di comparekan dengan 'pemilik' rumah anak yatim tu, agaknya 1% pun tak sampai. Itu pun dah rasa "hectic" sangat kerja tu. Macam mana nak tunaikan impian diri sendiri kalau macam tu? ><

Apa-apapun, impian tu tetap ada sampai sekarang. I will try my best untuk tunaikan sendiri, takkan selama-lamanya nak bergantung kat orang untuk tunaikan impian diri sendiri kan. :) Just satu je yang nak mintak tolong, doakan saya :')

p/s: Next semester nak buat lebih baik dari sem lepas!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Waiting For The Time

HE is the best planner..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Judge

As a human, kita memang selalu ada rasa nak judge orang and sometimes kita tak perasan kita ter'judge' orang. Be in others' shoes before we judge, baru la kita tahu pahit perit pedih (dan yang sewaktu dengannya) yang orang tu tengah rasa. But then, kita yang terlalu sensitif ni menggelabah then cakap "They're judging me." without knowing that kita sendiri yang menunjukkan bad behavior etc. Both side ada salah, so apa-apa pun kita start dengan diri sendiri dulu.

- Stop judging people based on our own understanding about their problem (plain observation)!
- Stop whining on why people judge you.
It's very heart wrecking when people start judging everything that we did in the past or present time. We start to tweet about our feeling, update status on how bad people's judging us bla3. Haish. Tapi diri sendiri pun judge orang jugak, achaner? :(

And somehow, without kita sedar, kita abandon orang or group yang we claim "They judge people." even though just some part of the group yang buat macam tu. Have we ever be in their shoes? Maybe mereka pernah hidup dalam dunia yang mereka menjadi mangsa penilaian manusia? Yes, mungkin kita akan cakap, "Bila diorang rasa lebih hebat dari orang lain, mula lah apa yang orang lain buat tak kena.". Why not kita menegur, bagi nasihat, instead of leaving them and stop joining them?

I experienced it once, I did judge @#$ after 1st time jumpa. Then rasa macam dah taknak join @#$ in anything @#$ do. But you know what, @#$ is not like what I think. Totally. Why this happened?
- Negative thinking
- Too much depending on others' opinion (?)
- Judge without knowing he/she/them in person
- Etcetera etcetera
You know, when you start saying yang dia/mereka judge orang, I'm starting to judge you too, bukan diorang je. See, it's dangerous. Macam kanser, kanser pun kalah. I'm a normal human being, yang mudah terpengaruh dan dipengaruhi. I don't like people to judge me, so I HAVE to stop judging people. DO help me :( DO help yourself. DO help your friends. We live in one big world, bukan hanya dalam dunia ciptaan kita.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Hidup Untuk Memberi

Lately ni asyik ternampak pasal "Hidup Untuk Memberi" dan sewaktu dengannya je. Semalam Hilal pun post macam tu. Selama ni tahu je quote ni sebab blog Saiful Islam, tapi jarang sangat nak berfikir sedalam-dalamnya.

Seolah-olah dah jadi norm kat sekeliling kita, bila orang mintak tolong, baru kita akan tolong (tak semua situasi la kan, please please please, please take it as general-sambil nyanyi lagu alif satar). Padahal Islam anjurkan kita untuk saling membantu antara satu sama lain. Kadang-kadang, saya sendiri pun kalau ada orang yang tengah buat keje or ada masalah kat depan mata, tak pon nak hulurkan bantuan. Pastu bagi alasan kat diri sendiri, "Dia tak mintak tolong pun, tak payah menyibuk la Ana." Haish, fikiran macam ni la yang merugikan umat. T__T Tambah pulak dengan zaman teknologi ni, bila nampak orang macam nak mintak tolong, cepat-cepat busykan diri dengan main fon or laptop. (sila lempang saya).

But at some moment, bila kita sangat sangat perlukan bantuan, takde sape nak tolong. So kita pun mula la cakap dalam hati, "Isk, takde orang nak tolong ke. Selfish betul masing-masing" (Oups, nauzubillah). Tapi ada tak kita refleks balik kat diri kita, pernah tak kita tolong orang walaupun orang tu tak mintak tolong? One more thing, orang cakap, "Jangan malu malu kalau nak mintak bantuan pape ye". Tau tak, hakikatnya kita ni pemalu, so memanglah dok menunggu orang datang tolong je. So, kalau semua orang ada rasa prihatin, tak ignorance dengan masalah sekeliling, memberi tanpa dipinta, senang tak? Tak semua orang ada gut untuk voice out yang diorang perlukan bantuan, so kita kenalah jadi alert. Ada jugak sesetengah orang trauma, sebab dia pernah mintak tolong dari orang tapi orang tu tak menolong atas sebab MALAS. Sedih kan macam tu. Apelah nasib :(

SO, mulai hari ini, saya mahu menjadi seorang yang alert dengan persekitaran. Membantu tanpa dipinta, memberi tanpa dipaksa. Ehem, kalau saya tak buat sila ketuk dengan tumbler ><

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bermain seperti kanak-kanak

Alhamdulillah, akhirnya selesai jugak present the model of plant cell. Terasa macam kanak-kanak pulak bila main dengan tanah liat etc tu :D Uli uli buat bentuk-bentuk organelles. Hasil selepas berhempas pulas (la sangat :P) menyiapkan model yang macam taman permainan.

Tadaaaaaa! :D

Cell wall untuk plant cell tu dah macam 'literally' ambil perkataan wall pulak ^^ Pagar rumah vs 'pagar' sel huhu. Apa apapun thanks to groupmates yang mengerah tenaga (hiperbola) menyiapkan semuanya di saat saat akhir. Sampai menang "The battle between two plant cells" heho. Tapi tak dapat menandingi ciptaan Allah yang sangat awesome, kita nak tiru pun jangan harap la nak sama kan. Yang dalam buku teks tu pon bukan exactly like the real one pun kan kan hehe. OK, yang kat bawah ni gambar plant cell from the other group. Memang sengit lah 'battle' tu :P

1st impression: "Macam katil, rasa macam nak tido" :D

This is the real life of university student nowadays, kembali ke zaman kanak-kanak :P (sarcastic ke?)

Next week pun present for the modelling jugak, DNA. So, marilah merajinkan diri.

p/s: Lab report belum siap ><

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS