RSS
Showing posts with label prokam. Show all posts
Showing posts with label prokam. Show all posts

ProKAM4 Siri 2

Bismillahirrahmanirrahim :) Alhamdulillah berjaya mengisi hujung minggu sekali lagi dengan ProKAM. Siri Kepimpinan yang menggabungkan dua buah sekolah and participants are form 3 and form 5 students. Tersangatlah enjoy 3 hari 2 malam dengan diorang. Walaupun mungkin aktiviti agak pack, but worth it :D Diorang semua sangat awesome, dari peserta, committees and facis.

Balik je dari kem, berpusu2 adik2 program tu add kat FB, follow kat twitter :D And sangat terharu dengan diorang punya komen tentang kem kali ni.

- Fasi kat kem ni lain dari yang lain, baik gila, caring gila even sakit sikit je pon [huhu haruslah <3]
- Ni first camp yang kami rasa enjoy dengan punishment yang diberi. Selalunya punishment buat kitorg makin stress [Awww :')]
- Makanan kat sini semua sedap2, cuma nak tambah tak cukup masa. Nanti CC marah [muehehe]
- Banyak belajar macam mana nak atasi ketakutan especially masa slime and ulat [^^,]
- Harap kerajaan tukar PLKN jadi ProKAM [Ini sangat terbaik lah! huhu..InsyaAllah yang baik itu dari Allah, yang buruk itu atas kelemahan kami :')]
- dan banyak lagi.

Plus, fasi group 2 siap ada Abang Mustafa si Egyptian lagi. Feedback dari adik2 group sangat meng"terharu"kan kami :') Sebab the only way to communicate dengan Abg Mus ialah dengan cakap bahasa Inggeris, so diorang tak malu and rasa nak improve English tu membuak2. Tahniah adik2, akak yang comel ni sangat berbangga dengan kesungguhan adik2 ^^,

Overall, memang sangat puas hati sebab dapat join kem kali ni. Sama macam kem bersama belia jugak. So, conclusion, ProKAM sangat AWESOME! :) Sekarang, tinggal lagi satu program, bersama anak-anak Autism on 13th April. Kali ni dah tak kem dah, just half day program and lepas to proceed dengan closing ceremony for ProKAM4. Oh sedih! :( Next year dah intership, harap2 dapat curi2 masa join jugak.

The next thing in mind -> Desa Tercinta (DT). Yang ni pun annually jugak :D This year buat dekat Pulau Redang. Basically, program ni program anak angkat, di mana kita akan berprogram di kampung-kampung. Sangat menarik, terutamanya for those yang tak pernah merasai kehidupan di kampung :)

Memberi tidak merugikan, malah without kita sedar, we get back apa yang kita bagi tu. Tak rugi spend time untuk semua ni, sebab banyak input kehidupan yang kita boleh dapat :')

"Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup. Kalau bekerja sekadar bekerja, kera di hutan juga bekerja."
~Hamka~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

ProKAM4 Siri 1



Alhamdulillah, setelah lama tak update blog ni, ada jugak topik yang boleh ditulis :D For those yang pelik apa tu ProKAM, tu adalah singkatan untuk Program Kecemerlangan Anak-anak Melaka. Untuk ProKAM4, ada 3 siri yang merangkumi belia, kepimpinan pelajar sekolah menengah, dan kanak-kanak Autism. Dengar pun dah rasa mencabar, tapi cabaran tu lah yang mendewasakan kita (Cewah!).

Being a facilitator for ProKAM ni sangat beruntung, walaupun ada yang cakap "Kenapa nak buang masa, korbankan hujung minggu dengan attend kem tu semua?". Setakat ni, Siri 1 bersama belia dah berjaya dilaksanakan. It taught me to expect the unexpected, seriously. Sebelum kem, perasaan sangatlah kacau-bilau memikirkan yang kita kena handle belia yang hampir sebaya dengan kita. And yes, walaupun kita yang jadi fasi, tapi diorang banyak ajar kita, indirectly.

The part yang memang tak boleh lupa, masa jalankan module bingkai. Participants kena lukis gambaran masa depan, apa akan jadi dalam masa 5 tahun akan datang. Bila diorang present lukisan tu, most of them cakap, in 5 years more, diorang nak bina rumah etc and bagi kat parents. Siap ada yang kumpul duit untuk hantar ibu pergi haji. Tersentap, sebab kita sendiri pun mungkin ada yang tak terfikir tentang tu.

Betullah apa yang orang cakap, life is a learning experience. Tak rugi join program yang mendekatkan kita dengan masyarakat. Daripada terperap kat kampus, habiskan masa hujung minggu dengan tidur (eh!), baik join program :D Kat sini kita belajar give and take etc. Kongsi apa yang kita tahu, gain apa yang kita tak tahu :)

Tapi tapi, pelajaran jangan diabaikan! V(^_^)

Jia you!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS